Isnin, 27 Jun 2016

Antara perkara yang diadukan berkenaan Patent dan Cap dagnagan Trademark di Malaysia



Ingin berkongsi berkenaan aduan atau scam berkaitan harta intelek terutamanya cap dagangan dan Paten:

Antarannya:

i) Pihak Klien menghubungi pejabat ejen cap dagangan/trademark menyatakan bahawa  mereka ada menerima surat peringatan pembaharuan trademark oleh pihak ke3 ke alamat lama. Pihak ke -3, memaklumkan agar membuat bayaran dan memberikan kuasa dengan lantikan untuk pembaharuan. Bahaya kerana klien tidak mengenali pihak ke-3 tersebut, tidak pasti samada pihak ke-3 merupakan trademark agent yang berdaftar. 
Jika klien/pemohon sudah melantik  ejen cap dagangan semenjak dari awal proeses pemailan maka digalakkan untuk mengabaikan surat tersebut kerana pihak ke-3 bukan agent yang dilantik.

ii) Klien dihubungi pihak dari China melalui emel menyatakan trademark dan domain name milik klien dalam proses didaftarkan oleh pihak ke-3. Biasanya pihak dari China tersebut membuat pernyataan seakan-akan ianya adalah urgent dan perlu diuruskan segera. Didalam 1 kes yang kami uruskan bagi pihak klien, kami membuat semakan maklumat individu dari China tersebut dan mendapati ianya dikaitkan dengan aktiviti scam dan percubaan untuk memancing klien ke dalam aktiviti trademark traficking, dimana jika pemilik jenama bersetuju dan membuat pembayaran, pihak di China akan membuat pembayaran tetapi meletakkan nama mereka sebagai pemilik.  Sehubungan itu, proses untuk mendapatkan semula cap dagangan akan menjadi lebih sukar.
Tidakan klien menghunbungi ejen berdaftar adalah tindakan yang bijak dan menyelamatkan pemilik jenama dari penipuan.

iii) Klien menerima invoice dari badan antarabangsa bagi pembaharuan patent antarabangsa (via PCT); klien panik dan menghubungi kami. 
Kami nyatakan ianya adalah scam diperingkat antarabangsa.

iv) Sewaktu mesyuarat Persatuan, ahli telah menyatakan bahawa klien mereka telah melaporkan menerima surat dari pihak yang mengaku agent bagi pembaharuan trademark/cap dagangan. Setelah semakan menyeluruh surat itu mengelirukan dan bukan dari agent yang berdaftar di MyiPO.

v) Rakan agent dan pihak Universiti membuat due diligence dan bertanyakan status agent 1 individu.
Jawapan saya: semak senarai ejen atau minta salinan sijil terus daripada individu terbabit.

Ada pihak cuba mengelirukan klien bagi mendapat faedah diatas kekeliruan tersebut, perlu difahami apa-apa surat dari badan tempatan (MyIPO, JPO, IPOS, dsb) atau antarabangsa akan sampai ke alamat agent yang direkod dan tidak akan sampai kepada pemohon.

Sekiranya pemohon/klien menerima surat yang mencurigakan mohon hubungi agent yang dilantik dan direkod.


Salam hormat;

Norunnuha Nawawi
Norunnuha Sdn Bhd
Registered Patent, Trademark, Industrial Design Agent
Registered Plant Variety Agent
Bandar Baru Bangi
Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila isi borang pertanyaan IP

Nama

E-mel *

Mesej *