Selasa, 30 Jun 2015

Ulasan GIPVC 2015

Baharu sahaja kembali dari east coast, terima pula emel bertalu-talu dari penganjur iaitu MYIPO dan event manager bagi program GIPVC 2015, oleh itu sayapun enrol ke program tersebut.
Rujuk Entri berkenaan GIPVC 2015 diSINI.

Hari ini sudah hampir  tiga minggu  GIPVC2015 berlalu. Dan ingin saya kongsikan sedikit sebanyak dapatan dari program tersebut.  Tentunya, saya hadir ke breakout session yang melibatkan Dr Harikrishna dari Sime Darby, agak menarik cuma tidak berkesempatan berjumpa dengannya. 

Untuk memberikan ulasan yang lebih seimbang, terdapat beberapa "breakout session" yang baik antaranya:
1.       "pitching-what the financiers want",
2.      "showing and telling amazing stories",
3.      "crowd funding"

Di atas adalah "breakout session" yang sempat saya hadiri. 

Tetapi ada juga yang mengecewakan antaranya "social enterprise the value of ip to ngos", dimana salah seorang panel pembentang menyatakan bahawa dia tidak faham kenapa perlu ada pendaftaran cap dagangan dan mengapa perlu membayar pembaharuan.

Keadaan bertambah buruk apabila seorang lagi panel mengatakan boleh saja saman walau tanpa pendaftaran.

Ini menyebabkan saya merasa kecewa, kerana telah beberapa kali pintu pejabat saya atau telefon pejabat ini berdering kerana peniaga SME tidak memeriksa, membuat semakan awal daftar cap dagangan atau tidak mendapatkan perlindungan cap dagangan. Kerugian dan kepayahan melalui fasa pembetulan adalah implikasi jika ambil remeh perkara berkaitan Hak harta intelek ini.

Selain dari itu, ingin juga saya kongsikan cerapan En. Robest Yong dari laporan akhbar the Star berkenaan GIPVC 2015.

Di dalam post di fbpage yang diuruskan oleh En. Robest Yong rujuk SINI yang mengundang "thread" yang begitu panjang di atas maklumbalas laporan akhbar seperti paparan dibawah (sumber think without the box page milik En. Robest).


Antara komen berkenaan ulasan akhbar The Star di fbpage Think without the box


Untuk pautan asal akhbar The Star sila rujuk di SINI. Digalakkan membaca sepenuhnya.
Saya memahami jika telah tertiru secara tidak sengaja dah telah membelanjakan kos untuk aktiviti tersebut maka strateginya adalah untuk menunggu dan lihat jika pihak pemilik memulakan apa-apa tindakan. Dalam kes ini, apabila tindakan dimulakan maka lebih baik untuk berunding dan mengawal risiko terhadap perniagaan. Tetapi, kebanyakan "investor", tidak akan melabur di dalam syarikat yang mempunyai risiko tinggi akan disaman.  

Sebaik-sebaiknya adalah untuk menginovasi, memperbaiki dan memberikan penyelesaian baharu kepada sesuatu masalah dan mengambil kira bentuk perlindungan yang sewajarnya bagi ciptaan baharu  tersebut merangkumi Paten/Patent (jika ianya bersifat teknikal), Cap dagangan/Trademark, rekabentuk industri/ industrial design dan Hakcipta/Copyright.

Contoh idea kreatif adalah aplikasi dan konsep yang dibangunkan oleh UBER yang menyelesaikan masalah pengangkutan awam tradisional teksi dan sebagainya.  Jika di Malaysia/SG, mungkin MYteksi boleh dianggap setara.

Selain dari akhbar STAR terdapat juga ulasan dari akhbar KOSMO seperti dipapar di fbpage MYIPO.  


Media memainkan peranan penting dalam memberikan mesej yang betul dan seperti juga konferen yang lain GIPVC 2015 mempunyai input yang baik tetapi tidak terlepas dari kelemahan, Yang paling utama adalah untuk memperbaikinya dari masa kesemasa.





Peserta GIPVC 2015.


Norunnuha Nawawi

Norunnuha Sdn Bhd
Patent, Trademark, Industrial Design, Copyright, Plant Variety Malaysia.


13 Ramadhan 1436


Tiada ulasan:

Catat Komen

Sila isi borang pertanyaan IP

Nama

E-mel *

Mesej *