Selasa, 5 Jun 2018

Faiza dan Faiz apa sudah jadi! apa kisahnya

Kisah Faiza dan Faiz banyak di bicarakan hari ini.

Hakim WKK memutuskan Faiz perlu membayar 4.2 juta kepada Faiza di atas perlanggaran hakcipta dan juga jenama milik Faiza.

Ekstrak dari Berita Harian adalah seperti berikut:


"KUALA LUMPUR: Syarikat pengeluar, pengedar dan peruncit beras, Faiz Rice Sdn Bhd yang didapati bertanggungjawab melanggar hakcipta enam jenama beras milik syarikat Faiza Sdn Bhd, diperintahkan membayar ganti rugi berjumlah lebih RM4.2 juta.

Penghakiman bagi taksiran ganti rugi itu dikeluarkan oleh Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Wong Kian Kheng dalam kes saman berhubung dakwaan pelanggaran hakcipta dan cap dagangan serta campur tangan tidak sah dalam perniagaan antara Faiza Bawumi Sayed Ahmad dan anak lelakinya Fikri Abu Bakar.

Faiza Bawumi adalah Pengarah Urusan Syarikat Faiza Sdn Bhd manakala Fikri adalah Pengarah Urusan syarikat Faiz Rice.

Pada 24 Oktober 2017, Hakim Kian Kheong mendapati Faiz Rice dan Faiz bertanggungjawab terhadap pelanggaran hak cipta dan cap dagangan, bertanggungjawab melakukan 'tort kelirupaan nama' (passing off) dan campur tangan secara tidak sah terhadap dalam perniagaan plaintif."


dilaporkan oleh: Ahmad Johari Mohd Ali  ajohari@nstp.com.my


Untuk bahan asal boleh rujuk LANGGAR HAKCIPTA FAIZ DIARAH BAYAR RM4.2 JUTA.

Khamis, 11 Januari 2018

Isu Hak Cipta Siti Khadijah Apparel Sdn Bhd saman Ariani Textiles & Manufacturing (M) Sdn Bhd

Telekung Siti Khadijah vs Telekung Aleesya Ariani X WOW



Kes Siti Khadijah Apparel Sdn Bhd dengan Ariani Textile telah dibicarakan pertama kali di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 28 September 2017, dan pada 22 Disember 2017 Jumaat  Hakim WOng Kian Kheong (WKK ) telah mengeluarkan keputusannya menyebelahi pihak Plaintif. 


WKK menyatakan bahawa telekung Siti Khadijah Klasik memenuhi  semua keperluan dibawah Seksyen 7 Akta HakCipta, WKK yang menyatakan bahawa Ariani telah melanggar hak harta intelek iaitu HakCipta Telekung Siti Khadijah.



Mahkamah mendapati terdapat usaha yang cukup (sufficient effort) untuk menjelaskan keaslian sesuatu karya ataupun dikenali juga sebagai "originality". 


Siti Khadijah telah berjaya dalam kes ini dan kadar gantirugi dengan kos akan ditentukan pada sesi akan datang, iaitu dijangka pada 14 Mac 2018.



Produk Telekung Ariani dikenali dan dipasarkan sebagai:

Ariani X WOW Telekung Aleesya.




Intipati kes: 

karya grafik, hakcipta, keaslian, perlanggaran hakcipta




Persamaan

Persamaan ketara pada:

-   rekabentuk dan corak dibahagian kepala telekung;

-   ukuran pada saiz muka dan dagu telekung;

-   kedudukan tali telekung;

-   jenis bahan pada bahagian dagu;dan 

-   renda bagi pelapik getah.

Kesalahan: 

Defendan menjual dan mengiklankan tudung itu diprogram iklan TVCJ Wow Shop.



Peguam mewakili Plaintif:

Ahmad Hafiz Zubir



Peguam mewakil Defendan:

Habizan Habeeb Rahman, Foong Cheng Leong dan Thevini Nayagam.




Alasan penghakiman oleh mahkamah akan dikongsikan jika ianya telah diterbitkan kelak.




Berita ini telah dilaporkan oleh Murni Wan Omar di Harian Metro  pada 22 December 2017, 19:58
Sila rujuk laporan berita kes Siti Khadijah & Ariani Textile

Rabu, 10 Januari 2018

Penting atau ke tidak carian cap dagangan bagi usahawan

Telah berbelas tahun menceburi bidang harta intelek ini, banyak ragam dan kerenah dihadapi.

Antaranya kisah Makcik Usahawan makanan berikut:

Ada suatu hari tu pada tahun 2012, anak buah saya menerima panggilan di pejabat dari seorang Makcik Usahawan makanan. 

Saya sewaktu itu didalam bilik saya melakukan kerja-kerja rutin menyemak fail dan penderafan. Saya keluar untuk ke "ladies" (fahamkan) dan mendapati anak buah sedang mendengar percakapan Makcik Usahawan ditelefon. 

Saya teruskan langkah ke "ladies", selesai di "ladies" sayapun kembali kebilik tapi langkah saya terhenti kerana anak  buah masih di  talian.

Saya bertanya perlahan:


Kenapa lama sangat telefon tu?

Dan beliau melihat saya dan menunjukkan reaksi diwajahnya, 

Beliau menyatakan secara perlahan:

"Makcik Usahawan meluahkan perasaannya di sebabkan satu surat yang di terimanya."

Saya : Surat apa ya?

Anak buah: Surat peguam

Saya: hmmm....minta makcik usahawan datang ke pejabatlah, perkara begini tidak digalakkan bincang ditelefon, berbual ditelefon pun tidak dapat maklumat yang tepat dan tidak dapat lihat surat yang diterima.

Anak buah: baik


Beliau memaklumkan kepada Makcik Usahawan untuk hadir kepajabat kami.

Esok harinya, 
Makcik Usawahan pun hadir dipejabat dan kami bertemu.
Makcik Usahawan meluahkan segala-galanya dan menunjukkan surat peguam yang diterima.

Surat tersebut adalah surat tanpa prejudis arahan berhenti atau "cease & desist" dari syarikat pengeluar makanan tempatan yang ternama. 

Jadi saya pun mengorek maklumat dengan lebih dalam lagi berkenaan aktiviti Makcik Usahawan. 

Makcik Usahawan: 

Saya telah menempah pembungkusan Puan, saya juga dah mohon mendapatkan sijil halal menggunakan pembungkusan dan nama sediada.

Saya:

Makcik Usahawan, boleh beri saya surat itu untuk anak buah saya semak maklumatnya.

Makcik Usahawan:

Ini dia puan, saya dah masuk Giant puan, susah saya jika saya perlu tukar puan.


Diringkaskan, nama yang digunakan di atas pembungkusan produk Makcik usahawan ini adalah sama seperti nama yang didaftarkan di Myipo oleh syarikat pengeluar makanan tempatan tersebut.

Bermakna jenama produk yang Makcik Usahawan pilih adalah sama seperti nama yang telah ada didalam daftar untuk kategori produk makanan juga.  Oleh kerana pendaftaran pihak syarikat besar itu sudah lama, masih sah dan digunakan juga di pasaran. 

Maka saya menasihatan Makcik Usahawan untuk menukar pembungkusan seperti yang dipinta oleh surat peguam tersebut.

Maka terpaksalah Makcik Usahawan, membelanjakan wang menukar pembungkusan, menguruskan dan memaklumkan perihalan pertukaran tersebut kepada badan persijilan dan pengedarnya. 

Ya, kos tambahan perlu dikeluarkan.  

Nota:

Ini namanya rugi kemudian, jika awal-awal telah membuat semakan, perkara ini boleh dielakkan. 


Ini adalah cara yang lebih baik dari cuba melawan kerana produk Makcik Usahawan dengan jenama yang sama itu adalah lebih terkemudian tarikh pemasarannya. 



Oleh itu sebelum membuat apa-apa keputusan berkenaan jenama semak dahulu ya.

Gunakan sistem carian atas talian yang di sediakan oleh pihak Perbadanan Harta Intelek MYIPO di link ini:IPonline dan pilih Trademark. Search.




Mohon buat bacaan untuk memahamkan konsep cap dagangan berdaftar dan jika rasa tidak berapa faham atau tak berapa nak mahir maka hubungilah individu yang boleh membantu membuat semakan.


Ungkapan atau pertanyaan yang sering kami dengar adalah:

1. Kat mana nak fail cap dagangan  ya?

2. Alah senang aja failkan cap dagangan ini! Betulke?

3. Alamak, ada orang dah fail dululah cap dagangan yang hampir sama dengan aku! Apa nak buatni?

4. Adoi, apa surat apa yang sampai ni?

5. Perlu daftar ke?


Boleh pembaca  tolong jawabkan soalan-soalan ini, tulis no soalan dan nyatakan jawapannya.





Jumaat, 5 Januari 2018

Permohonan Cap dagangan atau Trademark di Malaysia untuk 10 tahun terkini

Jenama (Brand)


Dah biasa dengar tentang jenama, dan juga kepentingan perlindungan jenama dengan menggunakan pendaftaran cap dagangan atau biasa dirujuk sebagai "trademark registration".



Nak tahu penting atau tidak pendaftaran cap dagangan ini, kita lihat statistik pemfailan cap dagangan yang diperolehi dari laman MyIPO.

Jika dilihat seperti di jadual di atas:

Permohonan cap dagangan pada tahun 2007 oleh:

Pemohon tempatan di Malaysia adalah sebanyak              :   12,289 permohonan cap dagangan;

Pemilik jenama antarabangsa (foreign) adalah sebanyak   :  13,605 permohonan cap dagangan.


Oleh itu,
jumlah permohonan cap dagangan untuk tahun 2007 adalah sebanyak: 

25,894 permohonan cap dagangan.


Setelah itu, didapati bilangan permohonan cap dagangan telah meningkat dari tahun ke tahun iaitu:
pada tahun 2008: 26034 permohonan; dan 

pada tahun 2016: meningkat kepada 39,107 permohonan cap dagangan bagi pemohon tempatan dan pemohon antarabangsa.


Pada tahun 2017, setakat November 2017; didapati jumlah permohonan cap dagangan tempatan adalah sebanyak 17, 918 permohonan manakala jumlah pemfailan oleh pemohon antarabangsa adalah 19, 361. Oleh itu jumlah keseluruhan setakat November 2017 adalah 37,279 permohonan.

Jika dibandingkan dengan bilangan permohonan cap dagangan pada 2017 setakat November dengan bilangan permohonan cap dagangan pada tahun 2007 didapati terdapat peningkatan sebanyak hampir 12,000 permohonan. 

Permohonan cap dagangan dari pemohon tempatan juga menunjukkan peningkatan yang sihat.


Oleh kerana cap dagangan ini berkait rapat dengan perusahaan dan perniagaan, peningkatan ini merupakan petunjuk yang  bahawa makin ramai usahawan di Malaysia yang memahami kepentingan mendaftarkan jenama mereka di MyIPO.

Peningkatan dari pemilik jenama antarabangsa juga menunjukkan bahawa pasaran Malaysia kini adalah sangat aktif dan kompetetif berbanding 10 tahun lalu. 

Kini boleh didapati banyak jenama-jenama antarabangsa yang memasuki Malaysia, jika dahulu jarang kita lihat jenama-jenama kosmetik dari Korea, kini ianya boleh didapati dipasaran Malaysia.

Contoh jenama-jenama dari Korea ini adalah seperti:

Natures Republic, 

Laniege, 

Elianto, 

Althea, 

dan beberapa lagi jenama terkenal.

Jenama Althea Korea Malaysia
Sumber: www.myalthea.kr


Untuk melindungi jenama mereka, perlulah pemilik jenama antarabangsa tersebut didaftarkan di Malaysia. Ini kerana permohonan cap dagangan atau trademark ini bersifat kewilayahan dan perlu dipanjang ke negara-negara yang mempunyai potensi pasaran.

Selain dari bilangan permohonan cap dagangan boleh juga di dapati bilangan cap dagangan yang didaftarkan. Proses untuk memperolehi cap dagangan berdaftar adalah mengambil masa dan paling minimum jika ianya adalah kes langsung yang tidak menerima apa-apa bantahan maka prosesnya adalah anggaran 8 bulan untuk memperolehi sijil cap dagangan. 

Jika ada isu-isu kebolehdaftaran atau kesamaan cap dagangan yang dipohon dengan maklumat didalam daftar rekod cap dagangan MyIPO maka terdapat langkah-langkah lain yang perlu diambil untuk mendapatkan pendaftaran. 

Dalam kebanyakan kes yang mempunyai isu ada sebahagiannya bertukar status  seperti:

  • Ditolak (Rejected)
  • Bantahan dikekalkan (Objection Maintained), 
  • Diabaikan (abandon); atau 
  • ditarikbalik (withdrawn).



Cap dagangan berdaftar yang melindungi jenama adalah merupakan salah satu komponen harta intelek (intellectual property) yang amat penting bagi usahawan. 

Oleh itu, jangan sia-siakan penat lelah membangunan perniagaan tapi akhirnya terganggu kerana isu-isu berkaitan hak cap dagangan yang sebenarnya boleh diuruskan. Lebih baik berbelanja sedikit dari rugi besar dikemudian hari.


Tukar minda untuk melihat pendaftaran harta intelek samada cap dagangan, paten, hak cipta, rekabentuk industri adalah merupakan satu bentuk pelaburan dan bukannya perbelanjaan.



Untuk maklumat lanjut:


Selasa, 19 Disember 2017

Kes tepung Susu Tiruan; kasihan anak-anak kecil jadi mangsa.

Baru-baru ini banyak perkongsian dilaman sosial berkenaan kes susu tepung tiruan bagi suatu jenama antarabangsa yang agak terkenal dengan reputasi formulasi susu yang baik dan berkhasiat untuk anak-anak yang membesar. Kebanyakkan kes dilaporkan berlaku di kawasan Johor.

Umum mengetahui susu ibu adalah susu yang terbaik, tetapi kadangkala ada ibu-ibu yang tidak boleh membekalkan amaun yang cukup kepada bayinya. Oleh itu, perlu bergantung kepada susu formula. Susu formula banyak dikeluarkan oleh syarikat-syarikat antarabangsa yang membuat kajian tentang penggantian susu ibu ini. Terutama bagi ibu-ibu yang bekerja pemlihan susu formula yang terbaik memastikan anak-anak mendapat khasiat yang secukupnya.

Tetapi, amat mengecewakan apabila ada pihak yang tidak bertanggungjawab dan mengambil kesempatan membuat atau meniru atau dalam kata lain yang biasa kita dengar "menciplak" pembungkusan susu formula jenama antarabangsa ini. 

Dan lebih memburukkan lagi bila susu-susu tiruan ini memasuki rangkaian pasaraya. Susu tiruan ini tidak dapat dibezakan dari yang asli. Apatah lagi bayi atau anak-anak yang mengambil susu tersebut tidak dapat menyatakan perbezaan kepada orang yang lebih dewasa. Bayangkan risikonya kepada anak-anak tersebut.

Didalam 1 gambar yang dikongsikan di media sosial kelihatan rashes atau tompokan merah dikulit anak-anak tersebut. Tidak pasti berapa lama proses alahan ini menunjukkan tanda atau simptom. Bagaimana pula bagi anak-anak yang tidak menunjukkan simptom yang jelas.

Kesan dan implikasi tindakan mereka yang mengeluarkan produk tiruan amat menakutkan dan mungkin belum nampak ketara pada masa ini.

Mereka-mereka yang bertanggungjawab ini perlulah dibawa kemuka pengadilan.
Mohon pemilik jenama susu formula tersebut menjalankan tanggungjawabnya untuk memantau produk di pasaran dan menggunakan sistem penguatkuasaan bagi memastikan produk yang dipasarkan adalah benar-benar milik mereka dan yang asli. Gunakan KPDNKK dan jaga hak harta intelek jenama tersebut. Amat penting, jika tidak dijaga, pengguna mungkin akan beralih ke jenama lain yang boleh dipercayai. Kebanyakkan jenama antarabangsa akan mendaftarkan jenama mereka di Perbadanan Harta Intelek Malaysia atau dikenali juga sebagai MYIPO.


Bagi ibu-ibu pula bila ada maklumat-maklumat begini perlu sedikit berhati-hati, belilah produk susu formula di rangkaian pasaraya yang boleh dipercayai atau tukar sementara isu ini diselesaikan.
Sebaiknya belikan bagi anak-anak 2 tahun keatas boleh berikan alternatif lain untuk keperluan tumbesaran dan nutrisinya.

#Susutepungtiruan

Sila isi borang pertanyaan IP

Nama

E-mel *

Mesej *