Sabtu, 7 Oktober 2017

Trademark dan Undang-undang berkaitan, TM- Common Law

Trademark dan Undang-undang berkaitan.
------------------------------------



NO. 1.
-------------------------------
TRADEMARK - common law
-------------------------------

Jika seorang peniaga (trader) berniat menjadikan sesuatu perkataan (word) atau beberapa perkataan (seperti tagline) sebagai satu tanda bagi produknya, maka bolehlah meletakkan tanda TM disisi perkataan/beberapa perkataan yang diniatkan sebagai tanda tersebut.

Gunakan representasi perkataan/tagline secara tetap sebagai identiti dan dengan masa dan usaha pemasaran yang konsisten produk akan meraih nama baik.

Setelah beberapa lama dengan usaha pemasaran yang konsisten dan nama baik telah terbentuk maka perkataan tadi sudah menjadi jenama "brand".
Jika berlaku perlanggaran hak oleh pihak ke-3, maka boleh menggunakan common law untuk membawa pihak ke-3 ke Mahkamah.


Pembuktian yang PERLU.
-------------------------------
1. Goodwill (Nama baik)
2. Berlaku missrepresentation
3. Damages 
(contoh- jualan turun disebabkan oleh pihak ke-3)



KELEMAHAN 
----------------
NO. 1
■ Hanya boleh menggunakan common law (proses mahkamah). Tidak boleh melapor dan meminta kepada penguatkuasa KPDNKK untuk rampasan.

■ Memerlukan masa dan usaha untuk membina Goodwill. 
Jika baharu sangat menggunakan perkataan/beberapa perkataan tersebut sebagai tanda bagi produk maka sukarlah sedikit jika berlaku perlanggaran oleh pihak ke-3. 

■ Risiko peniaga lain menfailkan perkataan/beberapa perkataan tersebut untuk pendaftaran mendapatkan sijil MyIPO (Malaysian Intellectual Property Office).

■ Sangat khusus kepada produk yang diniagakan.

■ Jika baharu, Risiko menggunakan TM peniaga lain yang telah berdaftar. Ini berlaku kerana tidak menyemak daftar. Dalam banyak kes peniaga begini terpaksa menukar pembungkusannya.


Ini juga dikenali sebagai cap dagangan tidak berdaftar (unregistered Trademark)


PERINGATAN
----------------
Oleh itu yang lebih selamat adalah mendapatkan kedua-duanya iaitu perlindungan Trademark  dibawah Common Law dan juga perlindungan Trademark dibawah Akta Cap Dagangan yang juga membolehkan laporan kepada penguatkuasa untuk rampasan (raiding).



Bersambung di:

TRADEMARK-AKTA CAP DAGANGAN 

Tiada ulasan:

Catat Komen

Sila isi borang pertanyaan IP

Nama

E-mel *

Mesej *