Rabu, 13 September 2017

Siti Khadijah Apparel Sdn Bhd vs Ariani Textiles and Manufacturing (M) Sdn Bhd Saman rekabentuk Telekung

Amat teruja akhirnya pindaan terhadap akta hakcipta pada 2012 akan diuji. Hakim mahkamah tinggi pula Wong Kian Kheong (WKK) yang dihormati, beliau dari segi kapasiti sangat memahami harta intelek. Ini akan menjadi suatu rujukan yang baik.

Usahawan juga memahami bahawa harta intelek adalah aset yang perlu dilindungi.


Tahniah Puan Padzilah Enda Sulaiman dan Tim SK kerana langkah yang diambil. Tindakan ini menaikkan kepercayaan pelabur/bakal pelabur,pelanggan dan peminat. Siti Khadijah diwakili oleh peguam Ahmad Hafiz Zubir manakala Ariani diwakili N Thevini. 


Kes ini melibatkan pelanggaran Hak Cipta rekabentuk telekung.













Rujukan buat usahawan lain juga.


Baca dan ikuti, sebutan pada 28 September 2017 nanti.


Telekung Siti Khadijah klasik merupakan salah satu portfolio harta intelek Siti Khadijah Apparel Sdn Bhd, selain itu Siti Khadijah Apparel Sdn Bhd juga mempunyai portfolio harta intelek seperti jenama dan sebagainya.  Contoh portfolio jenama adalah logo SK dan juga Siti Khadijah.


Produk Telekung Siti Khadijah telah memasuki pasaran ASEAN terutamanya di Indonesia, Sinagapura, Brunei manakala terdapat juga produk-produk ciplak yang dihasilkan di Vietnam. 


Sumber berita adalah dari Harian Metro 12 September 2017 bertajuk "Ariani gagal ketepi saman, tetap dibicara terhadap dakwaan ciplak Telekung Siti Khadijah Apparel.Laporan oleh: Murni Wan Omar Harian Metro.





13 ulasan:

  1. wah..hebatnya siti khadijah..Alhamdulillah..produk bumiputera yang dipercayai ramai.Cuma masih belum mampu nak memiliki salah satu dari koleksinya.. termasuk dalam wishlist jugak ni

    BalasPadam
  2. Seram bila baca kisah tiru dan ciplak hak orang lain memang tak akan berkesudahan. Kadang-kadang kecewa dengan industri kita nak kaya cara yang salah tak patut berlaku...

    BalasPadam
  3. Ariani ada keluarkan telekung jugak ker. Bari tahu. Tapi telekung SK memang kualiti terbaik.

    BalasPadam
  4. Mana boleh ciplak orang punya... Punyalah penat orang tu create brand dan nama sendiri sampai berjaya dan dikenali ramai tuptup ada yang amik kesempatan

    BalasPadam
  5. Pentingnya patenkan design dan milik kita. Penat2 buat kan. Kadang2 pikirkan benda remeh..but dikemudian hari memang berguna jika ada isu macam ni.

    BalasPadam
  6. Baguslah ada akta macam ni, so tak de la senang-senang nak tiru produk orang. tapi nak tengok jugak sama sangat ke ariani tu tiru. kejap lagi nk google. hehehe

    BalasPadam
  7. SA suka kualiti telekung SK..kualiti kain yang lembut dan tak panas..baru tau rupanya Ariani ada gak keluarkan telekung..SK kena patenkan product dia baru org x ciplak..tp org apa kisah kan..dia nak ciplak dia buat je..

    BalasPadam
  8. Telekung Siti Khatijah mmg tkenal dgn jenamanya dan itupun ada juga nk cari jln pintas dlm bisness

    BalasPadam
  9. baru tau yang ariani ada telekung jugak, kalau siti khadijah punya telekung memamg tiap harilah nampak kat tv.

    BalasPadam
  10. Baru tahu Ariani pun ada telekung macam Siti Khatijah .Harap dorang tak panjang2 kan kes ni sebab yang penting kaum hawa dapat manfaatkan telekum ni dalam solat mereka

    BalasPadam
  11. Walaupun ramai suka tiru telekung ala2 SK, serious talk telekung SK tetap the best. Berbaloi beli walaupun mahal

    BalasPadam
  12. Ramai usahawan yang gagal menjaga harta intelek ciptaan memasing kan. Tu yang banyak curi ciptaan orang lain dan tak boleh ambil tindakan terhadapnya.

    BalasPadam
  13. That is why some company are not aware of the importance of IP. Thanks for the information sharing here.

    BalasPadam

Sila isi borang pertanyaan IP

Nama

E-mel *

Mesej *