Rabu, 13 April 2016

Bagaimana Harta Intelek Berfungsi

Bagaimana Harta Intelek berfungsi dengan menggunakan contoh perniagaan Fareeda Global Resources Sdn Bhd pemilik jenama Fareeda, FNJ, Fareeda Nyata Jelita, Mawar, dan pelbagai lagi jenama.


11 April 2016, Pn. Norunnuha sempat hadir kesidang media Fareeda oleh Fareeda Global Resources Sdn Bhd.
Antara intipati yang dirakam dan diolah untuk kefahaman semula adalah:

1. Cetakan atau print 2D adalah universal terutamanya jika ianya dikeluarkan oleh pengilang fabrik.

Intipati IP: cetakan fabrik dalam bentuk 2D boleh memperoleh hakcipta secara automatik atau mendapatkan hak rekabentuk industri. Kebiasaanya pemilik lebih banyak menggunakan hakcipta bagi karya berbentuk 2D.
__________________________________________________________________________________
2.Jenama merupakan aset perniagaan, jika digabungkan dengan representasi dan elemen emosi menjadikannya suatu brand yang kukuh.

Pengguna kekal membeli dan mengguna jenama tertentu kerana kebiasaan, ikatan (attachment), rupa dan perasaan (look & feel)

Intipati IP: Jenama dan nama baik (goodwill) adalah aset yang boleh dinilai secara berasingan dari aset boleh nampak yang lain (tangible asset).Ianya juga boleh diniagakan.
__________________________________________________________________________________




3. Peluang bagi menambah pendapatan sebagai khidmat pembeli persorangan atau lebih dikenali sebagai "personal shopper" dan juga reseller: kelebihan tidak memerlukan modal besar dan boleh menjual semula kepasaran dengan harga yang dipersetujui kedua pihak penjual dan pembeli. Selain itu, terdapat pasaran jualan lanjutan dalam bentul prelove yang jarang diperoleh bagi produk seangkatan dengannya.

Intipati IP:Harta intelek adalah elemen yang menjana ekonomi, jika ekonomi statik, iaitu tiada perbelanjaan maka tiada permintaan dan penjualan, tiada pergerakan ekonomi, ianya adalah tidak bagus. Maka disini, wujudnya pelbagai lapisan transaksi yang membolehkan pelbagai pihak melibatkan diri dalam aktiviti ekonomi. Boleh jadi secara langsung dari perusahaan itu sendiri, dalam bentuk penawaran kerja, syarikat pengiklanan atas talian, billboard, syarikat percetakan bagi alat-alat pemasaran dan pembungkusan, akhbar, khidmat jurufoto, khidmat jurumekap, khidmat kontraktor dan pelbagai lagi. Manakala, secara tidak langsung perniagaan disekitar dan peningkatan pengunjung ke kawasan tersebut menambah bilangan trafik dan potensi sekitar.
__________________________________________________________________________________
4. Kejayaan memacu kejayaan, diatas cerapan, maklumbalas, dan perkiraan daya saing maka proses pertumbuhan dapat disokong. Inisiatif perolehan kilang baharu di Selaman Industrial Park bakal menyumbang kepada penyelesaian masalah kesesakan dan potensi penambahan pengeluaran. Membuka potensi perniagaan baharu dengan rancangan pengeluaran produk sedia "prepacked" menggunakan jenama "Kabira".
Membuka peluang pemasaran bagi produk-produk tempatan.



Intipati IP: Pertambahan portfolio IP menambah nilai dan mewujudkan kesan timbalbalik "buffering". Syarikat yang mempunyai pelbagai sumber nilai mampu mengukuh pegangan pasaran dan berpotensi meningkat lebih jauh.

Inisiatif kami bagi memupuk kesedaran, kefahaman dan penghargaan harta intelek.
Agar bercambahnya "innovator", "designer", "author" yang asli, berilham dan sering memacu kehadapan kerana tidak terhad ilmu itu. Agar mereka ini tidak takut kehadapan dan mampu menjana ekonomi kendiri tanpa bimbang dilahap oleh mereka yang kurang kesedaran atau sengaja menunggang.



Cap dagangan, jenama, brand, corak, corak 2D -pattern and ornamentation, bentuk 3D-shape and configuration, harta intelek, ekonomi.
Perkongsian yang sama dfbpage: NorunnuhaSdnBhd


Tiada ulasan:

Catat Komen

Sila isi borang pertanyaan IP

Nama

E-mel *

Mesej *